آسمانه ایران کهن The Heaven of Ancient Iran

پژوهشهای ایران باستان و زبانهای کهن On the ancient Persians civilization and old Iranian languages

آسمانه ایران کهن The Heaven of Ancient Iran

پژوهشهای ایران باستان و زبانهای کهن On the ancient Persians civilization and old Iranian languages

نخستین کنجکاوان

گشتاری در پاسارگاد 

بخش ششم: نخستین کنجکاوان

 سسس

در سال 1452 میلادی شهر «قسطنطنیه» بدست سلطان محمد فاتح که یک عثمانی دوآتشه بود گشوده شد و چند سال پس از آن اروپاییان که از پیشروی عثمانیان به سوی غرب در هراس بودند تلاش کردند تا با ایرانیان که در سرزمینی آنسوی عثمانیان می زیستند، پیمانهایی ببندند تا آنها را برانگیزانند که از پشت سر به عثمانی ها یورش برند. در آن روزگار آنها چیزهایی درباره ایرانیان که در تاریخ آنها را به نام «پارسها» (Persians) می شناختند، شنیده بودند. چیزهایی درباره تاریخ و گذشته دیرین آنها خوانده و می دانستند که روزگاری مردانی بزرگ چون کوروش از میان آنان برخاسته و در کلیساهای خود با خواندن کتاب «متی» می دیدند که نخستین کسانی که به مریم و پسرش عیسی که تازه چشم به جهان گشوده بود پیشکش آوردند «مغانی» بودند که از شرق آمده بودند. نام پارس برای آنان نامی آشنا اما مبهم بود و کسی چون «دانته» ایتالیایی در نوشتن «کمدی الهی» خود از سرودهای پارسی «ارداویراف نامه» الهام گرفته بود. 

.................. 

برای دریافت متن کامل این جستار می توانید با آدرس s.amiriparian@gmail.com مکاتبه فرمایید. سپاسگذارم

نظرات 1 + ارسال نظر
آرزو رضایی یکشنبه 10 آذر‌ماه سال 1387 ساعت 12:06 ب.ظ

ا. پریان عزیز !
درود بر شما
جستارتان را خواندم و باز هم باید بگویم لذت بردم . گویی در میان این کاوشگران زندگی کرده ام . هر چند که بیشترشان نمی دانستند به واقع چه می خواهند ، بدانند ! به یاد دارم هنگامی که در مورد نخستین پژوهندگان کیش زرتشتی و زبانهای اوستایی و پهلوی ، مطالعه می کردم همین حس را داشتم.
در مورد تبدیل خط میخی به زبانهای امروزی نیز کنجکاو شدم . امیدوارم نوشتاری را به کاوش های گروتفند در ترجمه ی مکتوبات تخت جمشید نیز ارائه دهید . هر چند که خواسته ی زیادی است .
شاد باشید و قلمتان همیشه استوار
بدرود

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد