آسمانه ایران کهن The Heaven of Ancient Iran

پژوهشهای ایران باستان و زبانهای کهن On the ancient Persians civilization and old Iranian languages

آسمانه ایران کهن The Heaven of Ancient Iran

پژوهشهای ایران باستان و زبانهای کهن On the ancient Persians civilization and old Iranian languages

شناسایی آرامگاه کوروش بزرگ و سرچشمه های گورهای سنگی

 گشتاری در پاسارگاد 

بخش چهارم: شناسایی آرامگاه کوروش بزرگ و سرچشمه گورهای سنگی

سسس 

با درود بر دوستان ارجمند 

سسسسس

در پیوستار سخنم درباره دشت مرغاب و پاسارگاد، همه ما امروزه آرامگاه کوروش بزرگ را می شناسیم. می توان گفت که هیچکس نیست که آن ساختمان سنگی چهارگوش دشت مرغاب را ببیند و به یاد کوروش بزرگ نیفتد. با این همه شاید شمار بسیار اندکی از خود بپرسند که چگونه آرامگاه کوروش بزرگ شناسایی شده و چگونه می توان دریافت که آن ساختمان سنگی چهارگوش همان آرامگاه کوروش بزرگ بوده است؟

پیشتر نوشتم که دست کم درباره آرامگاه داریوش بزرگ در نقش رستم، دو سنگنبشته DNa و DNb در کنار دروازه آرامگاه نشان می دهند که آن آرامگاه از آن داریوش بوده است. همچنین دو سنگنبشته کوتاه DNe و DNd فراز پیکره های «گئوبروه» (OP: Gaubaruva) و «اسپه چانا» (OP: Aspačanā) نیز هرگونه شک در شناسایی آن آرامگاه را برمی دارند. چرا که در نوشته های کلاسیک نام این دوتن را در کنار نام داریوش بزرگ می بینیم. افزون بر این، آرامگاه داریوش دارای ویژگی هایی است که چشم اندازی روشن را به ما می نمایاند. آرامگاه مانند سردر و ایوان کاخ «تچر» (OP: tačara) در پارسه و همسان با آن تراشیده شده است. حتی اندازه دروازه آن و همچنین چهارستونی که به دیواره چسبیده و سیمای آنها، سراسر با اندازه و سیمای ایوان کاخ تچر در همخوانی است. جدای از اینها، پیکره نمایندگان کشورهای درفرمان هخامنشیان که تخت شاه هخامنشی را بر دودست دارند و سنگنبشته های کوتاهی که به ما می گویند آنها از کدام کشور هستند، اینکه در میان آنها نامهایی چون «سکاهای آنسوی دریا» (OP: Sakā paradraiya) و «اسکودرا» (OP: Skudra) دیده می شود، کشورگشایی های داریوش بزرگ را تا پایان زندگی او به یاد می آورد. 

برای دریافت متن کامل این جستار می توانید با آدرس s.amiriparian@gmail.com مکاتبه فرمایید. سپاسگذارم

نظرات 7 + ارسال نظر
آرزو رضایی دوشنبه 20 آبان‌ماه سال 1387 ساعت 05:15 ب.ظ

درود بر شما
دوست بسیار گرامی ام
از خواندن این جستار نیز مانند دیگر نوشته هایتان بهره بردم . تا به حال به این صورت در مورد گورها ، نیندیشیده بودم . البته همانطور که زنده یاد مهرداد بهار فرموده اند ، نحوه ی ساختن آرامگاه رستم باید به گونه ای برگرفته از رسوم سکایی باشد .
تصویر این آرامگاه در گرجستان نیز بسیار جالب است .
در هر حال سپاسگزارم
شاد و سربلند باشید
بدرود

بهزاد پنج‌شنبه 23 آبان‌ماه سال 1387 ساعت 05:10 ق.ظ

درود بر دوست گرامی و استاد فرهیخته ا.پریان عزیز
از اینکه وقت ارزشمندتان را صرف پاسخگوئی به بنده نمودید،بی نهایت سپاسگذارم.
ضمن اطاعت اوامر ،عکسها و نظرم را تقدیم حضور خواهم نمود. امیدوارم مثل همیشه افتخار تلمذ در محضر جنابعالی نصیبم گردد.

بهزاد جمعه 24 آبان‌ماه سال 1387 ساعت 09:53 ب.ظ

درود بر ا.پریان گرامی
بنده اطاعت امر نمودم لطفاْ از رسیدن ایمیل آگاهم کنید.
با سپاس مجدد.

دوست بسیار گرامیم جناب بهزاد
ایمیلتان رسید و بسیار سپاسگذارم. حتما در نخستین فرصت عکس های ارزشمندتان را نگاه و بررسی کنم. البته شاید من قابل این نباشم که بتوانم آنها را دقیق بررسی و تفسیر کنم. زیرا استادانی بزرگوار در این سرزمین هستند که به خوبی به ریزه کاری های باستان شناسی آگاهند.
با این همه این عکس های ارزشمند شما خود آموزشی برای خود من خواهد بود. حتما در نخستین فرصت به شما پاسخ خواهم داد. با سپاس از لطف بسیارتان
ا. پریان

بهزاد دوشنبه 27 آبان‌ماه سال 1387 ساعت 12:48 ق.ظ

درود بر ا.پریان گرامی
استاد عزیزم
با آن همه شکسته نفسی که نشانگر روح آزاده و دانش گرانمایه شماست ٌْْمنت برسرم گذاشتید.
ایمیل ارزشمند شما بدستم رسید و چندین بار آن را مطالعه کردم نکات مهم و آموختنی بسیاری در آن یافتم دستمریزاد بر شما.
اگر اجازه بفرمایید به مرور طوری که مزاحم وقت ارزشمند شما نشوم دیگر سوالاتم را مطرح خواهم کرد.
سر بلند باشید.

دوست بسیار عزیزم
شما اختیار دارید. من تا جایی که دانش اندکم اجازه دهد در خدمت شما عزیزان خواهم بود.
همچنین منش و شیوه ادب شما ستودنی است. برای شما ایران دوست فرهیخته آرزوی شادکامی دارم. با سپاس فراوان. ا. پریان

آرزو رضایی سه‌شنبه 28 آبان‌ماه سال 1387 ساعت 02:02 ب.ظ

دوست بسیار گرامی من
درود بر شما
دیدگاه بسیار ارزشمند شما را خواندم . سپاسگزارم که اینچنین با دقت مطالعه کردید .
کاملا حق با شماست . وجود پادشاهان و بزرگان فارسی دوست این گنجینه ی گرانبها را به دست ما رسانده است . ولی اگر ایرانیان همان تلاشی را که برای تکامل خطوط عربی به کار بردند ، برای خطوط ایرانی هم اجرا می کردند ، اکنون خط ما ، خط بسیار ناقص عربی نبود ، شاید هم خطوط ایرانی پیش از اسلام باقی می ماندند.
شاد باشید و تندرست

ف.ش شنبه 2 آذر‌ماه سال 1387 ساعت 02:15 ب.ظ

سلام بر شما دوست گرامی ا.پریان
نمی دونید 5 دقیقه پیش که کامنت تونو تو وبلاگ ایران شناس دیدم چقدر خوشحال شدم. من از روی علاقه امسال در پی یه تصمیم خیلی سریع اقدام به ثبت نام برای کارشناسی ارشد رشته فرهنگ و زبان های باستانی کردم و متاسفانه خیلی دیر تصمیم گرفتم و فر صت کمی دارم در شهرستان ما هم استادی در این زمینه نیست وهیچ دسترسی به منابع و تست های این رشته ندارم. واسط آبا ن با وب ایران شناس اشنا شدم که خیلی کمکم کرد اما متاسفانه هر چقدر سعی کردم کامن گذاشتم ای میل زدم آقای امینی پاسخی به من ندادند..امروز که با وب شما آشنا شدم از خوشحالی تو پوست خودم نمی گنجم...خواهش می کنم راهنماییم کنید..2 تا از کتاب های اشد که متعلق به سمت هست رو فقط تهیه کردم...نمی دونم بقیه رو از کجا تهیه کنم؟ منابع انگلیسی برا ی سووالات تخصصی انگلیسی رو نمی دونم؟...اصلن هم تست های کنکورش رو ندیدم...حالا شما راهنماییم می کنید؟

درود بر شما دوست گرامی
من در نخستین فرصت یک میل به آدرس ایمیل شما خواهم فرستاد.

اما در اینجا کوتاه برای شما بگم که سرچشمه ها و منابع آزمون کارشناسی ارشد را می توانید به آسانی در تهران (روبروی دانشگاه تهران) پیدا کنید اگر چه شاید قیمت کتابها گران باشد.

همچنین درباره زبان تخصصی انگلیسی پیشنهاد می کنم که به متون اینترنتی که مقالات و کتابهای پی دی اف شده درباره فرهنگ و زبانهای باستانی هستند و همچنین سایتهای خارجی که من لینک آنها را داده ام مراجعه کنید.
سپاسگذارم و برای شما آرزوی قبولی و موفقیت دارم.

آنتی پورپیرار پنج‌شنبه 7 آذر‌ماه سال 1387 ساعت 02:52 ب.ظ http://naria2.blogfa.com

درود بر دوست عزیزم ا.پریان

مقاله ارزشمندی بود. به شما بخاطر تلاش های ارزنده و خستگی ناپذیر تبریک می گویم.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد