آسمانه ایران کهن The Heaven of Ancient Iran

پژوهشهای ایران باستان و زبانهای کهن On the ancient Persians civilization and old Iranian languages

آسمانه ایران کهن The Heaven of Ancient Iran

پژوهشهای ایران باستان و زبانهای کهن On the ancient Persians civilization and old Iranian languages

نقاشی من از سنگنبشه بیستون

دوستان گرامی و ارجمند

همچنانکه می دانید سنگنبشته داریوش بزرگ در بیستون دربرگیرنده نوشته های میخی به زبانهای پارسی باستان، ایلامی و اکدی است. برخی از این نوشته های میخی در چند ستون و برخی دیگر نیز در جای جای گوناگون دیواره و نیز کنار خود پیکره ها (میان آنها، زیر پای آنها یا بالای سر آنها و پیرامون نگاره دایره بالدار) دیده می شوند.

از آنجا که در جستارهای گوناگون درباره سخنان داریوش بزرگ در بیستون به این نوشته ها اشاره شده و آنها به نسبت جایگاهی که دارند کد بندی شده اند و همچنین برای سادگی کار خوانندگان گرامی در یافتن جایگاه این نوشته ها و همچنین موقعیت آنها نسبت به یکدیگر برآن شدم تا نمای نقاشی را که خودم از سنگنبشته کشیده ام در اینجا بیاورم.

هدف من از آوردن این نگاره تلاش برای کمک به خوانندگان به یافتن جایگاه نوشته ها در این سنگنبشته است بویژه که جستاری که در پی این نوشتار خواهد آمد، به گامهای تراش پیکره ها و نگارش نوشته های میخی بر دیواره بیستون خواهد پرداخت.

در اینجا گرافها یکی یکی بدون کد و دیگری کدبندی شده خواهد آمد. از دوستان گرامیم برای کوتاهی هایی که در این نقاشی دیده می شود و اینکه شاید در برخی بخش ها، این گراف با نمای واقعی تطبیق نداشته باشد، پوزش می خواهم.

برای دیدن این گرافها «ادامه مطلب» را کلیک کنید. سپاسگذارم

1- گراف کدبندی نشده  (انداز بزرگ 1084*1574):

۲- گراف کد بندی شده ( اندازه بزرگ 1039*1600):

نظرات 6 + ارسال نظر
آرزو رضایی یکشنبه 13 مرداد‌ماه سال 1387 ساعت 12:17 ق.ظ http://minoyekherad_iran.persianblog.ir/

تنها می توانم بگویم ، عالیست .

آنتی پورپیرار یکشنبه 13 مرداد‌ماه سال 1387 ساعت 05:15 ب.ظ http://www.naria2.blogfa.com

درود بر دوست فرهمندم جناب ا. پریان

مثل همیشه عالی و آموزنده بود.

آریانام یکشنبه 13 مرداد‌ماه سال 1387 ساعت 07:33 ب.ظ http://arianam.persianblog.ir

با درود و سلام. از آشنایی با شما بسیار مشعوف شدم. تارنگار بسیار عالی دارید و مطالب خوبی بویژه این اواخر درباره ی بیستون. نقاشی شما هم نشاندهنده‌ی علاقه ی شماست. موفق باشید. بنده شما را لینک خواهم داد

سرباز کوروش بزرگ سه‌شنبه 15 مرداد‌ماه سال 1387 ساعت 07:30 ق.ظ http://mehr-khorshid.mihanblog.com

درود بر شما

همونطور که می دونید مزدوران و دزدان و شیخک های تازی سعی در جا زدن نام جعلی خلیج عربی به جای خلیج همیشه پارس هستند. این کار به جایی رسیده که این انسان های نابخرد سعی دارند در نقشه جغرافیای آنلاین Google Earth این نام را جای دهند. از شما دوست عزیز تقاضا دارم به تارنگار مهر خورشید آمده و روی لینکی که شما را به محل امضای نامه اعتراضی راهنمایی می کند بیایید و با امضای این نامه تو دهنی محکمی به این دزدان تاریخ بزنید. وقت تنگ است. تا آنجا که می توانید دوستان خود را از این نامه آگاه سازید.

بدرود و پاینده ایران

پانته آ پنج‌شنبه 31 مرداد‌ماه سال 1387 ساعت 01:15 ق.ظ http://pantehha.blogfa.com

درود دوست عزیز

ممنون که به من سر زدی

وبلاگ بسیار زیبایی داری

راستی من آپ کردم

علی پنج‌شنبه 7 آبان‌ماه سال 1388 ساعت 03:23 ق.ظ

من هم پیدات کردم واز این پیداکردن خوشحالم
یک روستایی از دور دست

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد